Qaba Qausain (Measure of two arcs)


Discussion    Join 








Razi
53:9 Therefore (the distance between Muhammad and the Gabriel) measured as that of two bow-arcs (Qaba-Qausain) or closer:

Qaba-Qausain (Measure of two arcs) appears in this verse due to the usage of the hunting-bows for measurement of length by the Arab and also by the habitual usage of the said term as a unit of measurement for length; The latter is so since when two Arab leaders reached a peace accord, they would hold court and they would string the hunting-bow of one leader to the other leader’s bow, and their followers come (to this public hearing) and take the oath of allegiance for both leaders. (Dara: This translation might need some work, but I showed it to some Arabs locally and they also had a difficult time to imagine exactly how the ceremony and the bows were configured. For now it suffices that somehow the two bows of the two leaders were strung along to form a unit. Note: Musāyi’ah is a misspelling since there is no such Arabic word found any place, probably it was MuBāyi’ah or the mutual oath of allegiance.)

And there is a subtlety here: Qaba-Qausain refers to two grand leaders making alliance! In other words when a leader takes an oath of allegiance from one of his followers there is no Arab tradition of Quaba-Qausain i.e. there is no showing of bows as mentioned above. (Meaning Muhammad was treated as a leader and not as a commoner.)

There is yet another interpretation possible: Qausa or Yaqusa is a terminology for measure of distance/length, and we might say at that the categorical-distance i.e. distances between two categories or genus’; Muhammad peace be upon him was a human being while Gabriel was an angel whereat Muhammad was stripped off his human attributes which opposed those of the angels e.g. desires anger ignorance and lusts save some residual/minimum humanity (Translation?); and Gabriel forsook Kamal (Perfection) and Lutf (Immaterial Spirit-form) which cloaked the angel and did not allow human eyes to observe it and the angel did leave its existence in form of an angel save the remaining difference which was their dual realities; therefore Muhammad reached the Lofty-Horizon (‘Ufuq Al-‘Ala) and Gabriel was lowered into Lower-Horizon (‘Ufuq Al-‘Adna)—they neared mutually close except what was left of their true realities (that separated  them as different beings).  



 تفسير مفاتيح الغيب ، التفسير الكبير/ الرازي (ت 606 هـ)
{ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ }
أي بين جبرائيل ومحمد عليهما السلام مقدار قوسين أو أقل، ورد هذا على استعمال العرب وعادتهم، فإن الأميرين منهم أو الكبيرين إذا اصطلحا وتعاهدا خرجا بقوسيهما ووتر كل واحد منهما طرف قوسه بطرف قوس صاحبه ومن دونهما من الرعية يكون كفه بكفه فينهيان باعيهما، ولذلك تسمى مسايعة، وعلى هذا ففيه لطيفة وهي أن قوله { قَابَ قَوْسَيْنِ } على جعل كونهما كبيرين، وقوله { أَوْ أَدْنَىٰ } لفضل أحدهما على الآخر، فإن الأمير إذا بايعه الرعية لا يكون مع المبايع قوس فيصافحه الأمير فكأنه تعالى أخبر أنهما كأميرين كبيرين فكان بينهما مقدار قوسين أو كان جبرائيل عليه السلام سفيراً بين الله تعالى ومحمد صلى الله عليه وسلم فكان كالتبع لمحمد صلى الله عليه وسلم فصار كالمبايع الذي يمد الباع لا القوس، هذا على قول من يفضل النبي صلى الله عليه وسلم على جبرائيل عليه السلام وهو مذهب أهل السنة إلا قليلاً منهم إذ كان جبرائيل رسولاً من الله واجب التعظيم والاتباع فصار النبي صلى الله عليه وسلم عنده كالتبع له على قول من يفضل جبريل على النبي صلى الله عليه وسلم، وفيه وجه آخر على ما ذكرنا، وهو أن يكون القوس عبارة عن بعد من قاس يقوس، وعلى هذا فنقول ذلك البعد هو البعد النوعي الذي كان للنبي صلى الله عليه وسلم، فإنه على كل حال كان بشراً، وجبريل على كل حال كان ملكاً، فالنبي صلى الله عليه وسلم وإن زال عن الصفات التي تخالف صفات الملك من الشهوة والغضب والجهل والهوى لكن بشريته كانت باقية، وكذلك جبريل وإن ترك الكمال واللطف الذي يمنع الرؤية والاحتجاب، لكن لم يخرج عن كونه ملكاً فلم يبق بينهما إلا اختلاف حقيقتهما، وأما سائر الصفات الممكنة الزوال فزالت عنهما فارتفع النبي صلى الله عليه وسلم حتى بلغ الأفق الأعلى من البشرية وتدلى جبريل عليه السلام حتى بلغ الأفق الأدنى من الملكية فتقاربا ولم يبق بينهما إلا حقيقتهما، وعلى هذا ففي فاعل أوحى الأول وجهان أحدهما: أن الله تعالى أوحى، وعلى هذا ففي عبده وجهان أحدهما: أنه جبريل عليه السلام ومعناه أوحى الله إلى جبريل، وعلى هذا ففي فاعل أوحى الأخير وجهان أحدهما الله تعالى أيضاً، والمعنى حينئذ أوحى الله تعالى إلى جبريل عليه السلام الذي أوحاه إليه تفخيماً وتعظيماً للموحي ثانيهما: فاعل أوحى ثانياً جبريل، والمعنى أوحى الله إلى جبريل ما أوحى جبريل إلى كل رسول، وفيه بيان أن جبرائيل أمين لم يخن في شيء مما أوحى إليه، وهذا كقوله تعالى:
{ نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلأَمِينُ }
[الشعراء: 193] وقوله
{ مُّطَـٰعٍ ثَمَّ أَمِينٍ }



Ibn Arabi

53:9 Therefore (the distance between Muhammad and the Gabriel) measured as that of two bow-arcs (Qaba-Qausain) or closer:

Muhammad peace be upon him became the halving line of the circle of Wujud (Being-ness), one half the creation and the other Allah, and the halving line i.e. Muhammad halved the circle into two separated partitions.





 تفسير تفسير القرآن / ابن عربي (ت 638 هـ)
{ فكان قاب قوسين } أي: كان عليه السلام مقدار دائرة الوجود الشاملة للكل المنقسمة بخط موهوم إلى قوسين باعتبار الحق والخلق، والاعتبار هو الخط الموهوم القاسم للدائرة إلى نصفين. فباعتبار البداية والتداني يكون الخلق هو القوس الأول الحاجب للهوية في أعيان المخلوقات وصورها والحق هو النصف الأخير الذي يقرب منه شيئاً فشيئاً وينمحي ويفنى فيه، وباعتبار النهاية والتدلي فالحق هو القوس الأول الثابت على حاله أزلاً وأبداً والخلق هو القوس الأخير الذي يحدث بعد الفناء بالوجود الجديد الذي وهب له { أو أدنى } من مقدار القوسين بارتفاع الإثنينية الفاصلة الموهمة لاتصال أحد القوسين بالآخرة وتحقق الوحدة الحقيقية في عين الكثرة بحيث تضمحل الكثرة فيها وتبقى الدائرة غير منقسمه بالحقيقة أحدية الذات والصفات.



Jurjani

Qaba-Qausain is the Maqam (Stationary Rank/State) of Qurb (Divine Nearness) in the sense of the Ism (Divine Names) expressing the absorber-source relation (Taqabul) within the Divine Affairs for the circle of Wujud (Being-ness) e.g. beginning-return or descent-ascent or Doer-Subject. This is the concept of Ittihad (Synchronicity) with Al-Haqq (Absolute Reality and Truth, Allah) allowing discernment i.e. expressing a connection/arrival, and there is no Maqam (Spiritual Rank) higher than the Qaba-Qausain except the Maqam (Modality, State) of Ahadiyat (Extreme Divine Oneness) i.e. Ain-Jam' (Becoming one with all creation, a unital Eye gazing at Tauhid); and the phrase ‘Au-Adnā (Or closer/lower) to indicate a form of duality i.e. absolute Fana (Evanesce) and the rub-out of all designs and rules and processes other than Tauhid (Divine Oneness). 




التعريفات  الجرجاني 
قاب قوسين
هو مقام القرب الأسمائي، باعتبار التقابل بين الأسماء في الأمر الإلهي المسمى بدائرة الوجود، كالإبداء والإعادة، والنزول والعروج، والفاعلية والقابلية، وهو الاتحاد بالحق مع بقاء التميز المعبر عنه بالاتصال، ولا أعلى من هذا المقام إلا مقام أو أدنى، وهو أحدية عين الجمع الذاتية المعبر عنه بقوله: "أو أدنى"، والاثنينية الاعتبارية هناك بالفناء المحض والطمس الكلي للرسوم كلها.




©2008-2002,  Dara O Shayda