Eight Garden Gates

Discussion   Join 


‘There are eight gates for Paradise and seven gates for the Fire ” said the Prophet.



الجامع الصغير. الإصدار 3,22 - لجلال الدين السيوطي
المجلد الثالث >> فصل: في المحلى بأل من حرف الجيم
3639- الجنة لها ثمانية أبواب، والنار لها سبعة أبواب
التخريج (مفصلا): ابن سعد عن عتبة بن عبد
تصحيح السيوطي: حسن


Razi
al-Tafsir al- Kabir, al-Fatiha v. 7

The saying of Allah : "Al-Hamndu Lil-lahi" (All Perpetual Praise for Allah) has eight alphabets, the number of the gates of Paradise is also eight, therefore he who recites these eight alphabets out of purity of heart does deserve (the opening of) the eight gates of Paradise.

Know that indeed there are eight gates for Paradise, and in the rank (Maqam) that you reach after reciting: I take refuge in Allah from the Sahytan the outcast ('Auzu Billahi)... one gate of the eight gates of Paradise opens for you, that is the gate of Ma’refa (Divine Gnosis). A second gate is that of al-Dhikr (Remembrance) as you are reciting ‘Bismil-lahir Rahmanir Rahim’. The third gate is that of Shukr (Gratitude) after reciting ‘Al-Hamdu Lil-Lahi Rabbil Alamin’. The fourth gate is that of Hope when you recite ‘Ar-Rahanir Rahimi’. The fifth gate is that of Fear when you recite ‘Maliki Yaumid-Din’. The sixth gate is that of Purity born out of the Ma’refa (Divine Gnosis) of ‘Ubudiat (Servitude) and Rububiat (Divinity) in your reciting ‘Iyyaka Na’budu Wa Iyyaka Nasta’inu’. The seventh gate is that of Du’a (Invocation) in your reciting ‘Ihdinas Siratal Mustaqim’. The eight gate is that of‘Iqtidā’ (Emulation or following the example) of the good and pure souls, and of seeking guidance through their Nur (Divine Light) and that is in your reciting of ‘Siratal La-Dhina…’

Now you know the secrets of the Eight Gates of Paradise and what is referred to in Surat Sad (38) verse 50. ‘The Gardens of Eden with opened gates for them’.  For the Gardens of Divine Gnosis have been opened by these spiritual keys, and this does Isharat (Point) to what happens during the Salat (Prayer) of Spiritual Mi’raj (Ascension- like that of the Prophet to the Heavens).



تفسير مفاتيح الغيب ، التفسير الكبير/ الرازي (ت 606 هـ)
الفائدة الرابعة: قوله الحمد لله ثمانية أحرف، وأبواب الجنة ثمانية، فمن قال هذه الثمانية عن صفاء قلبه استحق ثمانية أبواب الجنة.

وهو أيضاً معراج محمد عليه السلام، لأن معراجه مفتتح بقوله: «سبحانك اللهم وبحمدك» وأما قولك: «وجهت وجهي» فهو معراج إبراهيم الخليل عليه السلام، وقولك: «إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله» فهو معراج محمد الحبيب عليه السلام، فإذا قرأت هذين الذكرين فقد جمعت بين معراج أكابر الملائكة المقربين وبين معراج عظماء الأنبياء والمرسلين، ثم إذا فرغت من هذه الحالة فقل: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم، لتدفع ضرر العجب من نفسك.،
.واعلم أن للجنة ثمانية أبواب، ففي هذا المقام انفتح لك باب من أبواب الجنة، وهو باب المعرفة، والباب الثاني: هو باب الذكر وهو قولك بسم الله الرحمن الرحيم، والباب الثالث: باب الشكر، وهو قولك الحمد لله رب العالمين والباب الرابع: باب الرجاء، وهو قولك الرحمن الرحيم، والباب الخامس: باب الخوف، وهو قولك مالك يوم الدين، والباب السادس: باب الإخلاص المتولد من معرفة العبودية ومعرفة الربوبية، وهو قولك إياك نعبد وإياك نستعين، والباب السابع: باب الدعاء والتضرع كما قال:
 {أَمَّن يُجِيبُ ٱلْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ}
[النمل: 62] وقال:
 {ٱدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ}
[غافر: 60] وهو ههنا قولك اهدنا الصراط المستقيم، والباب الثامن: باب الاقتداء بالأرواح الطيبة الطاهرة والاهتداء بأنوارهم، وهو قولك صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين، وبهذا الطريق إذا قرأت هذه السورة. ووقفت على أسرارها انفتحت لك ثمانية أبواب الجنة، وهو المراد من قوله تعالى:
 {جَنَّـٰتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَةً لَّهُمُ ٱلأبْوَابُ}
[صۤ: 50] فجنات المعارف الربانية انفتحت أبوابها بهذه المقاليد الروحانية، فهذا هو الإشارة إلى ما حصل في الصلاة من المعراج الروحاني.

ووقفت على أسرارها انفتحت لك ثمانية أبواب الجنة، وهو المراد من قوله تعالى:
 {جَنَّـٰتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَةً لَّهُمُ ٱلأبْوَابُ}
[صۤ: 50] فجنات المعارف الربانية انفتحت أبوابها بهذه المقاليد الروحانية، فهذا هو الإشارة إلى ما حصل في الصلاة من المعراج الروحاني.





© 2007-2002,  Dara O. Shayda, Dr. Hind Rifai